By: On: juli 14, 2015 In: Podium Comments: 0

pim-overduinIn deze nieuwsbrief is dat Pim Overduin (1970). Pim is dirigent. Dat zat er al jong in: als jochie stond hij in het huis van zijn oma op een stoof met de radio mee te dirigeren. Hij groeide op in een gezin waar muziek belangrijk was. Beide ouders in het onderwijs. Zijn moeder speelde piano. Met het hele gezin een paar keer per maand naar een concert. Kinderen op muziekles. Kortom: met de paplepel! Voor Pim betekende dat fluit- en pianolessen op de Zeeuwse Muziekschool in Middelburg. Later studeerde hij op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag koor- en orkestdirectie. Hij had gerenommeerde leermeesters, o.a. Jos van Velthoven en Ed Spanjaard, internationaal grote namen. Hij dirigeert professionele en amateurorkesten en koren en is actief in theaters en kerken en alles daar tussen in. Daarnaast adviseert hij ensembles in tal van artistieke en productietechnische vraagstukken, coacht hij dirigenten en geeft hij les.

‘Ben ik qua persoonlijkheid een ‘echte’ dirigent?……..Ik ben introvert, beetje verlegen en niet zo snel op de voorgrond tredend. Met deze eigenschappen misschien niet de ideale dirigent. Of misschien juist wel. Ik weet het niet zo goed…….Ik doe het op mijn manier en het blijkt te werken.’

‘Als ik voor een koor of een orkest op de bok ga staan ben ik relaxed en voel ik dat ik de situatie beheers. Die overtuiging is er vanzelf. Dat bepaalt waarschijnlijk dan ook mijn uitstraling.’

‘Ik kan nog zo moe zijn, als ik eenmaal sta te dirigeren, ben ik een ander mens.’

‘Waar het om gaat is dat je iets weg wilt geven. Mensen de ruimte en het vertrouwen geven om op een eigen manier te schitteren.’

‘Een goede dirigent moet goed kunnen multi-tasken: hier en nu de muziek horen, tegelijk een inzet repareren die  verkeerd ging, in een andere hoek een moeilijk passage voorbereiden, twee maten vooraf al iets aankondigen, ondertussen vertrouwen geven…… Alle antennes staan gericht op ontvangst. Dat neemt je volledig in beslag.’

pim-overduin-dirigeert‘Mijn ouders adviseerden mij op het conservatorium de richting schoolmuziek te kiezen. Dat gaf meer zekerheid op een vast inkomen. Maar ik was er gauw klaar mee en stapte over naar koor- en orkestdirectie. (lachend) Ik zag mezelf al staan op de bok voor het Concertgebouworkest.’

‘Ik denk dat ik goed met groepen kan werken. Mensen in een koor dezelfde kant op laten kijken. Het beste in ze boven halen en zwakke kanten ombuigen naar sterke. Daarin heb ik geduld en durf ik omwegen te kiezen om mijn doel te bereiken. Als een koor in een hoger tempo, dan Antonín Dvořák bedoelde, wél goed op toon en in het tempo kan blijven, doen we dat.’

‘De rol van een dirigent in de amateurkunst is sterk afhankelijk van de taakvolwassenheid van het bestuur van de vereniging. Soms blijft je rol beperkt tot de muzikale leiding, maar vaak komen er dingen bij. Je managet de organisatie, leidt de productie, regelt de begroting en vraagt subsidie aan, spijkert de solisten bij, doet de PR, zit crisisberaad voor, enz. enz. Dat maakt het  afwisselend en boeiend. De combinatie van die rollen ligt me. Ik hou er van mijn eigen werkelijkheid te creëren.’

‘Ik werk met professionals en amateurs. ‘Beide groepen hebben een eigen benadering. Ik hou van die diversiteit.’

‘Men is geneigd neer te kijken op amateurkunst. Dat is ten onrechte. Meestal zijn het zeer gedreven zangers en musici met een grote beleving van wat zij doen.’

‘Het doel van al mijn activiteiten is mensen vermaken. Je moet ze willen verrassen. Of het nu om het publiek gaat, of om de uitvoerders. Ook mezelf trouwens. Ieder jaar moet de Matthäus-Passion weer nieuw klinken. Ontdekken wat er allemaal mogelijk is en tot wat je in staat bent. ’

‘Natuurlijk is er muziek die me niet zo aanspreekt. Als ik voor de directie van dat type muziek gevraagd wordt, probeer ik de vraag een beetje om te buigen. Daar ben ik, al zeg ik het zelf, wel handig in. Vragen stellen die mensen op een ander spoor zetten.’

‘Smaak verandert. Ook de mijne. Er is een tijd geweest dat ik een hekel had aan Mozart. Nee, dat mag je niet opschrijven…….’

Youtube: VOV 9 april 2011 deel van openingskoor Matthäus Passion

Youtube: Gloria RV589 – Antonio Vivaldi – Middelburgs Kamerkoor

Bekijk alle mensen die ons inspireren

Wij laten ons inspireren door mensen die zich onderscheiden. Mensen door wie we geraakt zijn, die ons verbaasd doen staan‚ en voor wie we respect hebben. Het past bij onze visie ‘niets als vanzelfsprekend aan te nemen, ons steeds open te stellen voor anderen.’ Wij hopen dat ze u ook inspireren. Daarom willen we periodiek mensen die ons inspireren letterlijk een podium bieden.