‘Schilderen en ondernemen is een boeiende combinatie’
Voor Marjon Berkenvelder zijn haar iPhone en laptop net zo belangrijk als haar schildersezel en haar penselen. Dat moet ook wel, want naast beeldend kunstenaar is zij ook ondernemer. Sinds 2000 heeft ze haar eigen bedrijf ‘Levende kunst.’ Haar atelier / kantoor staat in Wassenaar, Schouwweg 9. www.levendekunst.nl.
Wat onmiddellijk aan Marjon opvalt is haar aardse no-nonsense benadering. Ze praat over haar kunst alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat maakt haar toegankelijk en brengt kunst dichterbij.
‘Er zijn maar weinig mensen die met schilderen hun brood kunnen verdienen. Ik zal nooit de beste van de wereld worden, maar ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen dan schilderen. ’
‘Levende kunst’ levert kunst in meerdere hoedanigheden: portretten of schilderijen met een ander onderwerp, bodypainting en impression- of actionpainting. Binnen de laatste drie activiteiten wordt schilderkunst life en in aanwezigheid van publiek vervaardigd. Daarnaast is ‘Levende kunst’ een bureau dat evenementen organiseert als tentoonstellingen, congressen en andere manifestaties. Vaak iets te maken hebbend met kunst en cultuur en altijd kunstzinnig vormgegeven. Ook werkt het bureau als impresariaat voor andere kunstenaars.
Al deze producten hebben gemeen dat ze in opdracht en conform de wensen van de opdrachtgever worden geleverd. ‘Ik vind life werken met publiek zo uitdagend, dat ik wel bereid ben me binnen zekere grenzen te richten op de wensen van de opdrachtgever en concessies te doen.’
Een hellend vlak waarop Marjon haar werk moet doen. Commercialiteit versus integer kunstenaarschap.
‘Soms richt ik me zo op de wensen van mijn opdrachtgever, dat ik het werk dat is ontstaan niet meer kan signeren. Dan staat het te ver van mij af.’
‘In mijn atelier, waar ik mijn vrije werk maak, gelden andere regels. Daar gaat het om het ongrijpbare en voor de kunstenaar toch grijpbare proces van het scheppen. Kijken of ik de ideeën in mijn hoofd ook écht kan maken. Dan zit ik in mijn eigen wereld en ga ik ’s nachts in een soort koorts door. Als dat lukt hoeven andere mensen het niet mooi te vinden. De bevrediging komt dan uit een heel andere bron. Dat soort kunst is ook niet te koop.’
Het werk dat Marjon maakt laat zien dat ze kan werken in verschillende stijlen. ‘Opdrachtgevers vragen om werk in een bepaalde stijl. Dat lever ik dan ook. Waar het om gaat is dat je vanuit het ambacht en je vakmanschap hoge kwaliteit levert.’
Op een vraag of er objectieve criteria zijn voor schoonheid: ‘Tja, wat is mooi? Ieder mens heeft daar verschillende opvattingen over. Maar schoonheid gaat misschien verder dan dat. De schoonheid van kunst heeft te maken met authenticiteit, het unieke moment waarin het gemaakt wordt, het eindresultaat, waarbinnen alles klopt en de helende en troostende werking die het kan hebben.’